Avion, spol. s r.o., Žilina
Autorizovaný predaj a servis vozidiel Subaru
Publikované 13. december 2018

Naozajstný parťák

Druhá generácia kompaktného SUV síce nevyzerá o moc inak ako súčasná, je to ale zásadne iné auto. S lepším podvozkom, technikou i výbavou. A svoju opravdivosťou a poctivosťou zahanbí nejedného nefinteného konkurenta.

Je zima, mokro, z neba padá dážď so snehom a z vetiev nad nami priamo za krk ten nazhromaždený sneh. Krajina namŕza, takže kusy lesné cesty sa mení v šmýkačku, pod stromami ale zostáva rozmoklé bahno a piesok. Brrr, v takej slote sa nikomu nechce z vyhriateho stanu. Ale nedá sa nič robiť, testovacie jazdy novej generácie kompaktného crossoveru Subaru XV v okolí lotyšského hlavného mesta Rigy sú naplánované na iba dva dni, nemôžeme strácať čas. Teraz na začiatku decembra je už vo štyri popoludní tma, typicky namodralý odtieň LED svetiel sa odráža od bieleho snehu, takže vidíme krásne. Keby začalo snežiť poriadne, bola by to hotová rozprávka.

Manuál mu nechýba V aute je útulne, všetko padne hneď do ruky. S potešením kvitujem radiacu páku automatu – v neznámom teréne o starosť menej, nemusím uvažovať, ktorá rýchlosť tento výjazd najlepšie zvládne. Nové XV už s manuálom ani nekúpite, ale netreba ho oplakávať. Nielenže je automat pohodlnejšie, ale hlavne prináša výhody „strážneho“ systému EyeSight. Vlastný systém Subaru, ktorý stráži všetko vpredu, vzadu aj okolo auta, potrebuje automat Lineartronic, aby mohol v prípade potreby aktívne zasahovať do riadenia, preradiť, spomaliť či zastaviť – a to by s manuálom nešlo. Holt daň za pokrok. EyeSight za to ale stojí, vie sám brzdiť či držať auto v pruhu, pomôže s vyhýbacom manévrom, zahŕňa adaptívny tempomat a na rozdiel od konkurentov využíva miesto radarov stereoskopické kamery. XV dostalo tiež dostatočne rýchly infotainment, na ktorom sme ocenili rýchle a funkčné spárovanie s mobilom a jeho zrkadlenie na dotykovom displeji, takže sme mohli využívať inteligentnú navigáciu Waze (vlastné navigáciu má XV však tiež).

V teréne ako doma

Ale dosť teórie, vyrážame! Hneď na úvod sa na vyčnievajúcich koreňoch dlhoročných borovíc ukazuje výhoda nadpriemerné svetlej výšky – 22 centimetrov je rovnaká hodnota ako treba u Toyoty Land Cruiser a XV strčí do vrecka všetky kompaktné SUV, medzi ktoré svojou veľkosťou patrí. Mám trochu strach z toho, že vyrážame na obyčajných cestných pneumatikách, ale ako sa ukazuje, malá váha XV a nízke ťažisko spolu so symetrickým pohonom 4×4 robia divy. Nikde sa nezasekávajú, po rozbitej ceste sa dá ísť pomerne rýchlo – len je treba dávať pozor na veľké diery, na ktorých by sa mohlo auto zosunúť natoľko, že by prišlo o nejaký ten plast z predného spojlera. Ale to patrí k základným zásadám jazdy v neznámom teréne.

Za hodinku máme trasu bez problémov prejdenú – nezavadili sme nikde, auto sa vyhrabal aj do prudkých výjazdov, zvládlo rozmáčaný piesok i zjazd z blatového črpáky, s ktorým pomôže automatický systém pre zjazd kopcov Hill Descent Control. A tak pritvrdzuje. Presúvajú sa na terénne polygón so zvláštnym názvom 333, kde skúšame extrémnejšie bočné náklony aj pôsobivé stoupáky. Mať poriadnej MT pneumatiky do blata, nezastaví nás prakticky nič, na cestných zostávam len kúsok pod pomyselným vrcholom terénnych schopností. Spúšťame sa z třicetistupňového svahu a rovnako ako v lese, aj tu sa učíme dôverovať automatike – stačí plynom nastaviť optimálnu rýchlosť a všetko ostatné zabezpečí systém X-Mode. Vodič vôbec nerieši, koľko percent výkonu posiela riadiaca jednotka na prednú či zadnú nápravu, ktoré koleso potrebuje zahrabať. Proste jede. A ide parádne, až na nižšiu nájazdové uhly v porovnaní s pravými offroady. Do svahov si tak musíme nabiehať viac zošikma, ale aj tak nechápem, že toto všetko zvládne kompaktné SUV.

Z blata na asfalt ako nič

A to nás ešte čaká technická trať na pretekárskom okruhu. Stále máme rovnaké autá, ktorá musí zvládnuť rovnako dobre terén ako asfalt. Stále za „ideálnych“ podmienok – teplôt okolo nuly a padajúceho dažďa so snehom – preháňame XV na čiastočne zasnežené, inde mokré a niekde namrznuté dráhe; Prepletáme sa slalomom, ostrými vracečka aj tiahlymi oblúky. Výsledok? Bez preháňania, podvozok je úplne famózny. Aj prejazdy s „odtrhnutú“ zadkom s obmedzenou stabilizáciou boli úplne presné, auto drží stopu až neuveriteľne, skoro ako by popieralo fyzikálne zákony. Na bežnej ceste sa do takýchto situácií nedostanete, leda pri krízovom manévri, ale vedomie, že to auto zvládne, nie je vôbec na zahodenie. Nepamätám, že by som za posledné dva roky riadil nejaké kompaktné auto v takých podmienkach s takou istotou.

Zviezli sme sa pre porovnanie aj so súčasným modelom a musím uznať, že pokrok je poznať. Vďaka tuhšie karosérii (nová platforma využíva pevnejší materiály i nové výstuhy) a inak uchyteným stabilizátorom (priamo na karosérii, nie na náprave) sa auto o dosť menej nakláňa a tiež riadenie je výrazne presnejšia. A to najlepšie nakoniec: pri tom všetkom je podvozok nesmierne komfortné, čo je u Subaru tiež tradície. Kombinácia nízko položeného ťažiska a ľahkého plochého motora typu boxer s protibežnými piestami totiž dovolí použiť mäkké tlmiče, nie tak utiahnuté ako u väčšiny súčasných SUV.

Druhého dňa sme pochopili, prečo nás organizátori vzali do Lotyšska. Inde v Európe by sme nemohli ísť desiatky kilometrov po uježděných a udrncaných piesočnatých roletách bez stopy asfaltu, zato so slušnou vrstvou nototénie, na ktorú padal sneh s dažďom. Ideálne terén pre XV, ktoré si opäť poradilo výborne. Išli sme občas až na hrane vlastného strachu, tak o dvadsať, tridsať kilometrov rýchlejšie ako s normálnym autom. Podvozok nás stále nútil pokúšať jeho limity, ktoré sú vážne veľmi vysoko.

Poctivá atmosféra

Zatiaľ ešte nebola reč o motoroch. Od naprostej väčšiny svojej konkurencie sa Subaru XV líši jednou vecou: absenciou turbodúchadla. Áno, dvojliter o sile 115 kW aj základné 1.6 s výkonom 84 kW sú atmosférické. Niekto by mohol Žehra na nedostatok výkonu, navyše v porovnaní s Levorgem, ktorý má rovnaký motor 1.6 preplňovaný. Lenže XV nie je závodiak, ale SUV, a jednoduchšie motor so sebou nesie tiež veľkú spoľahlivosť. Pre normálnu jazdu má navyše sily dosť, hoci nad predbiehaním radšej chvíľku popremíšľate – ani zošliapnutie plynu k podlahe totiž nevyvolá ktovieako búrlivú reakciu plochých piestov. Spotrebu sme vzhľadom k poveternostným pomerom na tratiach a snahe ísť neustále na limite moc neriešili, odčítali sme priemerne osem litrov na 100 kilometrov.

Dvojliter je logicky ešte oveľa živšie. Predbiehanie nákladiakov produkujúcich nepriehľadné blatisté steny je s ním hračkou, bezstupňová variátorové prevodovka Lineatronic reaguje okamžite a podradí bez zaváhania. K dispozícii sú napokon aj pádla pod volantom. Len u toho trochu zavyje, na rozdiel od minulosti už však nehučí ako rozzúrený vysávač, hoci hlasnejší prejav je jej stále vlastné – ale to tak nejako k Subaru patrí. Odhlučnenie auta je však precízne, neruší ani hluk od kolies, ani ten aerodynamický. So silnejším motorom sme jazdili s priemerne o liter väčším apetítom, ale našich deväť litrov bude iste možné pri pokojnej a plynulej jazde zraziť nižšie.

Drahé len na pohľad

Zostáva otázka, čo za nové XV zaplatíte. Subaru je značka na prvý pohľad drahá, ale keď sa pozriete poriadne, zistíte, že konkurencia sa rovnakou výbavou a technikou nie je o nič lacnejšie. Úplne presnú cenu síce ešte nepoznáme, ale môžeme si ju odvodiť z cien súčasného modelu, oproti ktorému mierne zdražie – v základnej výbave je totiž novo automat CVT, za ktorý sa doteraz výrazne priplácal, a tiež EyeSight. Všeličo napovie aj ceny novej Imprezy, z ktorej XV vychádza. Výsledná suma by mala byť okolo 600 tisíc korún. Pre porovnanie: Škodu Karoq s automatom a pohonom všetkých kolies nekúpite pod 670 tisíc, Hyundai Tucson pod 790 tisíc, Jeep Renegade stojí 703 tisíc a treba za Mazdu CX-3 dáte 616 tisíc korún. Napriek tomu Subaru nebude nikdy masovou značkou, väčšina kompaktných SUV sa totiž predáva s manuálom a pohonom iba predných kolies – ide skrátka čisto o štýl.

U Subaru musíte vedieť, čo chcete. Ale tiež to dostanete. Vyspelý a vo svojej triede jedinečný systém pohonu všetkých kolies Symmetrical All Wheel Drive, bezstupňový automat vyšľachtený letami ku spoľahlivosti i jazdným výkonom, skoro offroadovou svetlú výšku 22 cm, návykovú kombináciu pohodlia a jazdných vlastností a tiež nadpriemernú mieru bezpečnosti. To všetko v kompaktnom aute s dĺžkou ani nie 4,5 metra. Ak chcete len cumlík, musíte inam. Subaru predá na slovenskom trhu treba len pár stoviek kusov modelu XV, čo je oproti konkurentom o rád menej, ale toto jednoducho nie sú autá pre masy. A preto ich máme radi.

Jazda, ktorá vám zmení názor

Keď som do Rigy odlietal, mal som podvedomú predstavu, že idem na prezentáciu ďalšieho malého, nepraktického a drahého SUV, aké sú dnes toľko v móde. Po intenzívnom dvojdňovom testovaní som si istý, že XV je jedným z najužitočnejších vozidiel kategórie kompaktných SUV. Presne taká auta totiž ich existenciu ospravedlňujú: zvezú vás bezpečne nielen na asfalte, ale zvládnu aj pravidelné jazdy v zime na chalupu, v lete s deťmi na tábor a trúfam si tvrdiť, že by ste s XV bez problémov absolvovali aj dovolené – napríklad expedíciu po zakarpatských Poloninách …

Podobné články