Ako funguje Subaru Eyesight?

EyeSight spoznáte jednoducho podľa dvoch malých stereo kamier, nachádzajúcich sa naľavo a napravo od vnútorného spätného zrkadla. To sú vlastne jeho oči, pozerajúce sa vpred, pričom ich zorné pole je limitované približne 35-stupňovým uhlom a vzdialenosťou okolo 110 metrov.

Ide o čisto optický systém, ktorý sa spolieha výlučne na tieto kamery a nevyužíva žiadne iné radarové alebo laserové senzory. Tým sú dané aj jeho základné limity – „vidí“ približne tak, ako aj šofér, teda v noci, alebo pri zhoršenom počasí (hmla, dážď, silné sneženie) je jeho účinnosť čiastočne limitovaná.

 

 

Stereokamery slúžia ja re odhadovanej vzdialenosti, robia tak veľmi podobne ako ľudské oči – na základe analýzy posunu obrazu. Pri porovnávaní „pohľadu“ z oboch kamier vykazujú blízke objekty väčší posun obrazu, než vzdialenejšie. To využívajú aj pri adaptívnom tempomate, systém si však všíma aj to, či auto pred vami zapne brzdové svetlá a ak áno, z preventívnych dôvodov začne brzdiť intenzívnejšie. Okrem tejto funkcie však EyeSight združuje aj ďalšie, nie celkom obvyklé. Jednou z nich je výstraha pri štarte vozidla vpredu. Inak povedané – ak stojíte na križovatke alebo v kolóne za nejakým autom, kamery systému EyeSight ho sledujú za vás.

 

 

Ďalšou zaujímavou funkciou je protikolízne ovládanie škrtiacej klapky. Znie to komplikovane, ale princíp je jednoduchý. Ak auto zistí, že je pred ním statická prekážka a vy ste napríklad pri rozbiehaní príliš stlačili plyn, tak dočasne obmedzí výkon motora, rozbehnutie bude pomalšie, čím získate čas na to, aby ste chybu napravili. Samozrejme, protikolízne brzdenie funguje aj počas jazdy, systém dokáže rozpoznávať pohybujúce sa objekty, teda nielen autá, ale aj bicykle, motorky a chodcov a aktívny je až do rýchlosti 160 km/h. Ak zistí, že sa k objektu pred vami blížite prirýchlo, najprv vás varuje akusticky a opticky, ak to nepomôže začne vozidlo sám pribrzďovať so zvyšujúcou sa intenzitou. V meste, teda do rýchlosti 50 km/h dokáže kolízii zabrániť úplne, pri vyšších rýchlostiach aspoň zníži jej následky. Urobí tak aj vďaka tomu, že v kritickej situácii zasiahne cieleným pribrzďovaním kolies aj do činnosti stabilizačného systému VDC.V prípade, ak nevenujete situácii pred sebou dostatočnú pozornosť, napríklad hľadáte niečo v skrinke pred spolujazdcom, kolóna sa medzičasom pohne a auto pred vami sa vzdiali na viac ako tri metre, ozve sa akustické varovanie, ktoré vás upozorní, že už je čas vyraziť. Systém má zároveň funkciu asistenta pre udržiavanie v jazdnom pruhu, pri ňom kamery sledujú krajnicu a stredovú čiaru. Ak chýbajú, sú nekvalitné, ale je ich tam viac, môže občas prísť k obmedzeniu tejto funkcie.

 

 

EyeSight nie je systém pre autonómnu jazdu a nedokáže prevziať dočasne kontrolu nad vozidlom a udržiavať ho automaticky v jazdnom pruhu, je to preventívny systém, ktorý prichádza k slovu len v problematických situáciach a do veľkej miery vyžaduje zásah vodiča. Na pamäti treba mať ešte jednu vec – ak sa na skle v zornom uhle kamier objaví akékoľvek poškodenie, treba ho celé vymeniť, jeho oprava nepomôže, preto je optimálne zakomponovať túto možnosť aj do vašej havarijnej poistky, samozrejme, ak sa to dá.

 

Video – Ako funguje systém Eyesight.

%d blogerom sa páči toto: