fbpx

Ako sa žije so Subaru XV 1.6i

Nebudeme si nahovárať, že Subaru XV s motorom s obsahom 1,6 litra je dravec, ktorý vás prenesie do sveta automobilovej zábavy. Keď ale máte radi pri jazde kľud, pohodlie, dobrý výhľad a pohybujete sa po diaľniciach len občas, vedzte, že práve toto auto je aj vzhľadom k cene výhodná kúpa.

Kde inde za podobné peniaze získate skutočne mechanický crossover s ozajstnou štvorkolkou, automatom a motorom, ktorý nepozná pazvuky ani vibrácie? Prestaňte pátrať, odpoveď je jednoduchá: nikde inde, než u predajcov so symbolom Plejád nad vchodom.

Presne to je parketa značky Subaru stojaci s výrobou len tesne presahujúcu milión vozidiel ročne na pozíciu automobilky, ktorá sa vymyká z davu. Svojimi jazdnými vlastnosťami sú Subaru vo svojich segmentoch, a to ako veľkostných, tak cenových, na samotnom vrchole automobilovej produkcie. Aj z testovaného Subaru XV 1.6i je jasne vidieť, že Subaru nerobí z pohľadu bezpečnosti a komfortu vo svojej ponuke kompromisy.

Keď základ neznamená biedu

Veď aj verzia so základným motorom prináša veľmi bohatou výbavou tvorenou nielen automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies, ale aj adaptívnym tempomatom, prednárazovým asistentom s automatickým brzdením a ďalšími funkciami, ktoré prináša štandardne dodávaný systém EyeSight. Takto kompletné vozidlo navyše Subaru obalí päťročnou zárukou s obmedzením na 200 000 kilometrov a to za 25.940 €. Vyššie postavené verzie 1.6iS (Comfort a Executive) už sú vybavené vyslovene luxusne – získate bi-LED svetlomety s asistentom diaľkových svetiel, navigáciu, kožené čalúnenie alebo bezkľúčový prístup s originálnou možnosťou uzamknutia a odomknutia PIN kódom.

Subaru XV navyše má svoj štýl. Výrazné oplastovanie karosérie bolo typické aj pre prvú generáciu tohto vozidla, ktorá sa predstavila v roku 2011 – a nie je pochýb o tom, že svojím prevedením inšpirovala aj mnoho ďalších výrobcov vstupujúcich do segmentov crossoverov či SUV. Druhá generácia modelu XV trochu zjemnila tvary svojho predchodcu, ale inak základné poňatie zostalo zachované. Preto aj dnes je tento automobil jedným z mála skutočných crossoverov. Svojimi vlastnosťami totiž prekonáva väčšinu obvyklých SUV podobné dĺžky, avšak pritom z pohľadu jazdných vlastností zostáva pohodlným osobným vozidlom, ktorý sa ochotne vrhá do zákrut a so svojím vodičom si „rozpráva“.

 

Technicky premyslené auto

 

Rovnako, ako predtým, aj teraz je XV derivátom modelu Impreza. V tejto generácii ale technicky trochu vzdialenejšom. Základom vozidla zostáva nová globálna platforma Subaru vyznačujúci sa zvýšenou tuhosťou, zníženým ťažiskom a vyššou úrovňou bezpečnosti. Tiež štruktúra karosérie je u oboch vozidiel rovnaká, rozdiely však sú v podvozku a v jeho spojenie s karosériou. XV je so svetlou výškou 220 mm posadené o 90 mm vyššie nad cestou, než Impreza. Z tohto rozdielu pripadá približne tretina na kolesá s väčším priemerom, druhá tretina na podložky medzi karosériou a nápravnica a tretia tretina na použitie špecifickej trojkombinácia pružina / tlmiče / stabilizátor. Model XV ale oproti Impreze používa robustnejšie liatinové náboje kolies (namiesto hliníkových), spodné priečne ramená prednej nápravy sú dlhšie a zodpovedajúcim spôsobom bola prepracovaná kinematika náprav.

V priechodnosti terénom je na tom XV aj v porovnaní so svojimi súrodencami veľmi dobre. V náročnejšom teréne má XV rozhodne bližšie k Foresteru, než k Outbacku, ktorého obmedzuje dlhý rázvor a menšia svetlá výška. Jazda v teréne je všeobecne silnou stránkou XV, a to nielen v rámci vlastnej stajne, ale všeobecne. Pri prejazdoch blatom alebo snehovou kašou je z auta jasne cítiť robustnosť a celková pevnosť, o ktorej sa podvozok jednoznačne opiera. Fantastické je tiež zladenie jednotlivých systémov v terénnom móde. Stačí, aby ste držali stlačený plyn, a elektronika spájajúce všetky súčasti auta sa postará, aby kolesá našla dostupnú trakciu a auto sa pomaly vyšplhá aj do náročných výjazdov.

 

Plynule s EyeSightom

Aj keď v teréne XV svojimi vlastnosťami prekvapí, najviac kilometrov iste najazdí na bežných cestách alebo v mestskej premávke. A tiež v tomto prostredí sa cíti ako doma. Z vyšších sedadiel je aj vďaka premyslenej konštrukcii okien a stĺpikov príjemný výhľad na okolité prevádzku, hlavnou devízou XV je ale pohoda na palube, jemnosť a plynulosť pohybu. Oproti Impreze je o trochu mäkšie, a tak máte pocit, že vás doslova rozmaznáva.

Spojenie štvorvalcového benzínového boxera a prevodovky Lineartronic sa aj v prípade motora 1,6 litra ukázalo ako skvele zladené. V mestskej prevádzke papierovo skôr skromný výkon 84 kW (114 koní) dostačuje a XV s ním ticho a bez šklbania prepláva ulicami. Prevodovka Lineartronic veľmi citlivo reaguje na pohyby plynového pedálu a pri potrebe náhlej akcelerácia je pripravená okamžite zvýšiť otáčky motora a vyraziť. Pri odbočovaní, v zákrutách alebo pri manévrovaní má prevodovka vždy pripravený optimálny prevod, ktorý zabezpečí, že XV sa v mestskom a prímestskom prostredí prejavuje príjemne sviežim dojmom.

V meste tiež oceníte funkciu adaptívneho tempomatu EyeSight. XV vďaka nemu doslova splynie s davom, bezpečne zastavuje a opäť sa rozbieha. Síce je potrebné myslieť na to, že EyeSight je stále ešte „obyčajným“ pomocníkom (a ešte niekoľko rokov bude) pre zvýšenie komfortu, takže musíte byť pripravení zasiahnuť do riadenia, ale v praxi si vo všetkých bežných situáciách vedel s reguláciou rýchlosti rady a navyše potešilo, s akou jemnosťou a plynulosťou dokázal na meniace sa podmienky reagovať.

Na EyeSight si pri cestovaní celkom prirodzene zvyknete a priznám sa, že vďaka už niekoľkokrát spomínané pohodovej atmosfére na palube som ho používal veľmi často. A keď si to vlastne spätne premietne, tak pri jazde na EyeSight som vlastne vôbec neriešil, s akou verziou modelu XV práve jedu.

 

Podvozok výkon maskuje

Skutočnosť, že pod kapotou bol základný ponúkaný motor 1,6 litra, si za volantom uvedomíte hlavne na otvorených cestách alebo diaľniciach. V prvom prípade ma vynikajúce vlastnosti podvozku nabádali užívať si jazdu, takže vodič akosi prirodzene jede rýchlejšie, než by bolo nevyhnutné. Pri jazde tiež jasne cítite, že pod sebou máte podvozok, ktorý by si ľahko poradil aj s oveľa väčší, pokojne trojnásobnú dávkou výkonu.

Pri dravší jazde, rovnako ako pri jazde na diaľnici vyššími rýchlosťami, prevodovka udržiava motor vo vyšších otáčkach. Na rozdiel od bežných radových štvorvalcov to ale v prípade boxera nie je nijako zvlášť nepríjemné. Motor je síce viac počuť, ale jeho zvukový prejav je príjemný. Dôležité je, že aj vo vysokých otáčkach je plochý štvorvalec dokonale vyvážený a prostý vibrácií. Vďaka tomu jeho zvýšenej otáčky vnímate len vzdialene. Aj tak samozrejme nie je pochýb o tom, že XV 1.6i je skôr pre pokojnejšiu vodičov, ktorí si dokážu na palube užívať komfortu a pokoja.

 

 

 

Komfort vyššej triedy

Vynikajúce sedadlá s vhodne zvolenou tuhosťou majú optimálny tvar a spolu s nastaviteľným volantom poskytujú pri riadení vynikajúcu pozíciu. O príjemnú atmosféru vo vnútri sa stará aj prehľadná palubná doska aj hlavné prístroje, rovnako ako kvalitné použité materiály. XV je v tomto ohľade zhodné s Imprezou, len v tomto prípade vnútorný priestor oživuje oranžové prešívanie čalúnenia.

Veľmi rýchlo si zvyknete na využívanie dvojice hlavných displejov súvisiacich s jazdnými funkciami. Displej medzi prístrojmi má vyššiu prioritu, doplnkové funkcie a grafiky sú situované na farebný displej v hornej časti stredového panelu. Tu môžu byť zobrazené napríklad informácie o náklonoch vozidla pri jazde v teréne alebo napríklad prevádzkový režim systému EyeSight (ten je aj medzi prístrojmi). Najväčší displej vo vozidle s dotykovým ovládaním tak zostáva vyhradený prakticky výhradne zábavno-komunikačným a navigačným funkciám. Najnovšia generácia systému Starlink dokáže zrkadliť obsah telefónu na svojom displeji (Apple CarPlay a Android Auto) a tiež vie k niektorým funkciám využívať internetového pripojenia chytrého telefónu. V tomto ohľade je Subaru XV v hlavnom prúde automobilovej produkcie.

Snáď všetkým ostatným ale vyčnieva. Mňa najviac dostalo spojenie kultivovaného prejavu nielen na cestách a v teréne, ale aj v meste, ktoré v danej veľkosti nemá obdobu. Za peniaze je pripravený úplne výnimočný automobil, ktorý v mnohých ohľadoch borí zažité povedomie o crossoveroch.

Subaru XV sa nesnaží ako crossover iba vyzerať, ale ukazuje, že ním dokáže naozaj byť štýlom, ako nikto iný. Aj v tom je jedinečnou ponukou.

 

 

%d blogerom sa páči toto: