7 zaujímavostí o „čiernej diere“ na kapote Subaru

Ikonické Subaru WRX STI si asi nikto nevie predstaviť bez typickej štrbiny na kapote. Primárne má za úlohu chytať pri jazde vzduch, rovnako tak však chytá za srdce automobilových nadšencov. Stala sa typickým rozpoznávacím znakom najrôznejších modelov od Subaru.

 

1. Zastrašuje aj chladí

Hovorí sa, že Impreza STI svojou výraznou „tlamou“ mierila proti americkým muscle čiaru, na ktorej si tak Japonci symbolicky „otvorili hubu“. Ide o alternatívu k typickým Boulia, pruhom alebo prieduchom na kapote amerických športiakov. Zatiaľ čo u nich však išlo často len o vec štýlu, u STI o čistú funkčnosť. Štrbina na kapote privádza vzduch priamo na chladič stlačeného vzduchu (teda nie do sania), ktorý je umiestnený nad motormi boxer. Zvyšuje sa tak účinnosť preplňovania a tým výkon.

2. Impreza nebola prvá

Impreza STI však nebola prvým Subaru, ktoré automobilka opatrila týmto typickým prvkom. Otvor na kapote pre chladenie stlačeného vzduchu sa prvýkrát objavil už v polovici osemdesiatych rokov. Leone ho ešte nemalo, ale XT a následne Legacy vo výkonnejších verziách s preplňovanými motormi už áno. Divízia Subaru Tecnica International pritom vznikla až v roku 1988, model Impreza uzrel svetlo sveta v roku 1992.

3. Braček McLaren

Viete, čo spája podľa mnohých najlepší superšportový automobil všetkých čias, McLaren F1 z roku 1994 a Imprezy STI? Istý Peter Stevens, ktorý navrhol facelift druhej generácie Imprezy. Práve tá mala najväčší otvor zo všetkých a známy dizajnér sa tento rys rozhodol povýšiť na jeden z ikonických prvkov automobilového dizajnu. Nepripomína vám zrazu kapota Imprezy nasávací otvor v streche slávneho McLarenu? Ale to už možno trochu preháňame …

4. Najväčší zo všetkých

Subaru si v priebehu rokov a naprieč jednotlivými modelmi rôzne hralo s výškou prieduchu na kapote. Vôbec najväčší prišiel v roku 2003, teda po prvom facelifte druhej generácie Imprezy. Takzvaný „blobeye“ sa honosil kaplnkou o úctyhodnej výške celých 85 milimetrov. Majitelia, priznajte sa – koľko nebohých vtáčikov už ste do nej pochytali?

5. Začalo to nenápadne

A viete, ktoré Subaru malo naopak otvor pre prívod vzduchu k „intecooleru“ najmenej nápadný? Bolo ním hranaté kupátko Subaru XT, ktoré malo premiéru v roku 1985 a pod kapotou mohlo mať aj preplňovaný motor. Práve podľa čierneho prieduchu, hoci vtedy ešte bez typickej kaplnky, sa verzia „turbo“ dala na prvý pohľad poznať. Áno, týmto nenápadným kúskom plastu to všetko začalo …

6. Nielen pre pretekárov

Aj keď je výrazný prieduch v kapote spájaný hlavne s modelmi od športovej divízie STI, Subaru ho tradične dávalo všetkým svojim preplňovaným modelom, a to vrátane dieselových turbomotorov. V poslednej generácii Outbacku a Forester je však kvôli aerodynamike a ochrane chodcov schovaný do masky chladiča. Odtiaľ je vzduch špeciálnym kanálom, ktorý je dobre vidieť po otvorení kapoty, vedený k chladiču stlačeného vzduchu nad motorom.